Read the news in 14 different languages


Home » ΥΓΕΙΑ » Τρόφιμα χωρίς γλουτένη :Aθώα ή όχι ;

Τρόφιμα χωρίς γλουτένη :Aθώα ή όχι ;

Η γλουτένη είναι πρωτεΐνη του ενδοσπερμίου του μαλακού σιταριού, κριθαριού και σίκαλης, η οποία αποτελείται από τη γλοιαδίνη και γλουτελίνη.

Στη γλουτένη οφείλεται το “φούσκωμα” του ζυμαριού του ψωμιού. Δημητριακά με υψηλή περιεκτικότητα σε γλουτένη είναι το σιτάρι, το μονόκοκκο, το σκληρό σιτάρι και η σίκαλη. Η βρώμη και το κριθάρι από την άλλη έχουν χαμηλή αναλογία γλουτένης. Αντίστοιχα, δημητριακά όπως το κεχρί, καλαμπόκι, ρύζι και καθώς και ψευδο-δημητριακά, όπως κινόα, αμάρανθος και το φαγόπυρο είναι χωρίς γλουτένη.

Τα τελευταία χρόνια η γλουτένη έχει γίνει ευρέως γνωστή στο κοινό, ενώ τα τρόφιμα χωρίς την πρωτεΐνη αυτή κερδίζουν έδαφος, όχι μόνο από άτομα που έχουν αποδεδειγμένα δυσανεξία, αλλά και από όσους παραπονιούνται για φουσκώματα και αίσθηση βάρους.

Η κοιλιοκάκη (επίσης γνωστή ως εντεροπάθεια ευαίσθητη στη γλουτένη ή δυσανεξία γλουτένης) είναι μια παθολογική κατάσταση του λεπτού εντέρου, προερχόμενη από τη μη ανοχή στη γλουτένη. Στην κοιλιοκάκη, η γλουτένη στα τρόφιμα οδηγεί σε καταστροφή του βλεννογόνου του εντέρου, η  οποία με τη σειρά της εμποδίζει τη σωστή πέψη και απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών στον οργανισμό. Τα κλασικά συμπτώματα της κοιλιοκάκης, η οποία δεν έχει ακόμα αντιμετωπισθεί, σχετίζονται με τη δυσαπορρόφηση της τροφής, που οδηγεί σε διάρροια, κράμπες του εντέρου και φούσκωμα.

Άτομα που παρουσιάζουν δυσανεξία στην γλουτένη, μπορούν να καταναλώσουν άλλες τροφές, που είναι επίσης πλούσιες σε άμυλο/υδατάνθρακες, όπως ρύζι, καλαμπόκι, κεχρί,κινόα και φαγόπυρο είτε ολόκληρους τους καρπούς, είτε ως αλεύρια. Τα άτομα που ακολουθούν διατροφή χωρίς γλουτένη μπορούν επίσης να καταναλώσουν πατάτα, φρούτα, λαχανικά, όσπρια, γαλακτοκομικά, κρέας, ψάρι, έλαια, ρυζάλευρο και ζάχαρη.

Η γλουτένη εντούτοις χρησιμοποιείται συχνά από τη βιομηχανία τροφίμων ως πρόσθετο για να δώσει γεύση σε τρόφιμα όπως παγωτά, σάλτσες και άλλα προϊόντα.

Συμπερασματικά, όπως σημειώνουν οι ειδικοί, αν δεν έχετε δυσανοχή στη γλουτένη δεν υπάρχει κανένας λόγος να την αφαιρέσετε από την διατροφή σας, συμπληρώνοντας πως δεν είναι η γλουτένη αυτή που ευθύνεται για την αύξηση του σωματικού βάρους αποκλειστικά, αλλά οι μεγάλες ποσότητες φαγητού και η έλλειψη σωματικής άσκησης. Έτσι και στην επιλογή των προϊόντων χωρίς γλουτένη χρειάζεται προσοχή, καθώς στο εμπόριο μπορεί να βρει κανείς τρόφιμα χωρίς γλουτένη που να περιέχουν αρκετή ποσότητα ζάχαρης και λίπους.

Στείλε μας μήνυμα

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

 

Close
Υποστηρίξτε το Itimes
Ακολουθήστε μας στα Social Media και ενημερωθείτε πρώτοι για όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα και το Κόσμο

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

test

Web Analytics